Tudomány / Pszichológia / A megközelítési módokról

Linkajánló

Szabad akarat

A naív filozófiai elméletek gyakran tekintik az embert szabad akarattal rendelkező lénynek. Bár eme nézet tarthatóságát már a tervezeti szintű leírások, például az evolúciós pszichológia7 is jelentősen behatárolja, fizikai szinten nézve az egész probléma két lehetőségre redukálható:

  1. A részecskék jelenlegi állapotából pontosan következik a későbbi állapotuk, a világ tehát determinált, nincs szabad akarat.
  2. A részecskék jelenlegi állapotából nem következik pontosan a későbbi állapotuk, szerepet kap a véletlen is, a világ tehát a véletlen által van determinálva - egy véletlen által vezérelt embernek azonban semmivel nincs több szabad akarata, mint egy determináltnak.

Ez látszólag ellentmond annak a tapasztalatunknak, amelyet intencionális szinten úgy fogalmazunk meg, hogy dönthetünk arról, mikor mit csináljunk. Ez a probléma azonban megoldható. Fentebb már kifejtettük, hogy mivel se fizikai, se tervezeti szinten nem férünk a hétköznapok során az agyunkhoz, nem leszünk képesek pontosan megjósolni azt, hogy mit fogunk csinálni. Márpedig ha nem tudjuk megjósolni hogy mit fogunk csinálni, akkor joggal érezhetjük úgy, hogy még bármit csinálhatunk.8

Mi lesz velünk a halál után?

Mint fentebb a csirke esetében kimutattuk, intencionális szinten a dolgokról való gondolkodás és kommunikáció megkönnyítése érdekében egységes létezőnek kezelünk olyan dolgokat, amik fizikai szinten nem önálló rendszerek. Mivel önmagunkat is valamiféle egységnek kezeljük - amire evolúciós értelemben megvan minden okunk -, kézenfekvőnek tűnik a gondolat, hogy halálunk után majd történik velünk valami, valami tudatosan megélhető dolog. Ez azonban csak az intencionális alapállásunk mellékterméke: fizikai szinten nézve nincs olyan egység, hogy "én", nincs "tudat" - csak részecskék vannak, amiknek a viselkedése leírható különböző szinteken. Azt pedig, hogy mi lesz ezekkel a részecskékkel halálunk után, meglehetősen jól le tudjuk írni tervezeti szinten. Gondoljunk csak a temetőre...

Az élet értelme

A dolgok értelme is intencionális szintű fogalom. Tervezeti szinten a "Mi értelme?" kérdést első közelítésben úgy lehetne megfogalmazni, hogy "Hogyan szolgálja az adott rendszer célját?", vagy "Mi célt szolgál?". Itt azonban a 'cél' maga is intencionális fogalom, csak képletesen használjuk - az evolúciónak például nincsen célja, de az, ahogy bizonyos dolgok valamilyen oknál fogva fennmaradnak, jól leírható úgy is, mintha valamilyen cél érdekében maradtak volna fenn. Ilyen esetekben tehát pontosabb megfogalmazás az, hogy "Mi az oka?". Ez pedig már végigvihető egészen a fizikai szintű leírásig. A dolgoknak fizikai szinten oka van - vagy az sincs, lásd kvantummechanika -, nem pedig célja vagy értelme. A "cél" csak egy absztrakt fogalom, ami megkönnyíti a dolgok kezelését. A kérdés tehát, hogy mi az élet értelme, csak mellékterméke annak, ahogyan a dolgokról gondolkodunk. A válasz az, hogy az életnek nincs se értelme se célja. Az a fogalom, hogy "cél" vagy "értelem", intencionális - minél jobban hasonlít valami egy intencionális rendszerre, annál hasznosabb annak viselkedésének megjóslásához, az élővilág maga azonban nem intencionális rendszer, így ebben az esetben hibás eredményre vezet az ha felteszünk róla egy intencionális kérdést és elvárjuk hogy legyen egy hagyományos intencionális válasz is.


Előző oldal Előző oldalKövetkező oldal Következő oldal
© halmaz.hu