Tudomány / Csillagászat / Tíz éves a Clinton-bejelentés

Linkajánló

Tíz éves a Clinton-bejelentés

"Hangsúlyozni szeretnénk, hogy nem »kis zöld emberkékről« beszélünk. Olyan rendkívül kicsiny, egysejtű szervezetekről van szó, amelyek földi baktériumokra hasonlítanak." (NASA közlemény, 1996. augusztus 6.)

Tíz évvel ezelőtt, 1996. augusztus 6-án a NASA meglepő bejelentést tett. A közlemény alapjaiban változtatta meg a biológia, az asztrobiológia, a Mars- és Naprendszer-kutatás irányát. A bejelentést másnap Bill Clinton, az Egyesült Államok elnöke is megismételte. A következő napokban szinte valamennyi magyar sajtótermék a kérdéssel foglalkozott. A NASA eredeti közleményének újraközlésével emlékezünk az eseményre.

"A NASA kutatásai olyan meglepő felfedezést eredményeztek, amely arra utal, hogy több mint 3 milliárd évvel ezelőtt a Marson mikroszkopikus élet primitív formája létezhetett. A kutatás egy kb. 13.000 évvel ezelőtt a Földre hullott marsbeli meteorit igen bonyolult vizsgálatán alapult. A bizonyíték igen izgalmas, sőt lenyűgöző, de nem perdöntő. Olyan felfedezésről van szó, amely további tudományos kutatást igényel. A NASA kész támogatni a szigorúan tudományos kutatás és várhatóan élénk tudományos vita folyamatát, amely ezt a felfedezést követni fogja. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy nem »kis zöld emberkékről« beszélünk. Olyan rendkívül kicsiny, egysejtű szervezetekről van szó, amelyek földi baktériumokra hasonlítanak. Nincs arra bizonyítékunk, vagy olyan feltevésünk, hogy a Marson valaha is létezett volna magasabbrendű élet."

Részlet Clinton elnök beszédéből (a teljes beszéd a lenti linken keresztül elérhető):"Ma, a 84001-es kődarab mindezen évmilliárdokról, mérföldmilliókról mesél nekünk. S mesél az élet lehetőségéről is. Ha a felfedezést megerősítik, az minden bizonnyal a tudomány által eddig feltárt jelenségek közül a Világegyetem egyik legnagyobb titkába [az élet eredetére] enged majd bepillantást."

A Magyar Távirati Iroda közleménye, 1996. augusztus 8.: "Amerikai tudósok egy csoportja olyan bizonyítékokra bukkant, amelyek azt tanúsítják, hogy több milliárd évvel ezelőtt - primitív egysejtűek alakjában - kialakulhattak az élet első formái a Marson. A kutatók a mikroszkópikus nagyságú organizmusok maradványait annak a meteoritnak a felszínén fedezték fel, amelyet 1984-ben találtak a déli sarkvidéken."

Az elmúlt 10 év során a bizonyítékokat még mindig nem mondják perdöntőnek, ám egyre több jel mutat arra (amint azt Friedmann Imre amerikai magyar kutató ALH 84001-es meteoriton végzett mérései is alátámasztják), hogy a meteoritban valóban baktériumok lehettek. A kérdés inkább csak az, a marsi élet vajon külön fejlődött-e ki vagy a földivel közös gyökerekre vezethető vissza?

Szerző: Horvai Ferenc