Tudomány / Pszichológia / Gondolatok a tudat eredetéről

Linkajánló

Pozitív visszacsatolás

A csoporttársaival szemben intencionális alapállást felvevő egyed tehát szelekciós erővel rendelkezik, amennyiben a többieknél jobban meg tudja jósolni társai viselkedését. Ugyanezen ok miatt önmaga intencionális rendszerként való kezelése is adaptív értéket jelent: mindkét tulajdonság hajlamos lesz elterjedni.

Saját viselkedésünk előrejelzésében nem csak az segít, ha gondosan kiépítjük intencionális alapállásunkat: egy-egy olyan mutáció, aminek hatására viselkedésünk jobban hasonlít az intencionális alapállás által jósoltra, szintén előnyt jelenthet. Az önmagukat vágyakkal és célokkal rendelkező rendszerként modellező lények tehát egyre inkább úgy fognak viselkedni, mint akik tényleg vágyakkal és célokkal rendelkeznek.

E két tulajdonság terjedése pozitív visszacsatolást eredményez: minél jobban terjed az egyik (hasonlóságunk az intencionális rendszerekhez), annál hasznosabb a másik (úgy kezelni magunkat és másokat, mint intencionális rendszereket), és ha ez utóbbi terjed (egyre jobb hatásfokkal intencionális rendszerként vizsgáljuk magunkat), nagyobb haszonra tesz szert az előbbi (azaz hogy a valóságban is közeledjünk ahhoz, amit a vizsgálat jósol).

Egy ilyen önmagát felpörgető rendszer eredménye egy olyan élőlénycsoport, melynek tagjai mind jobban hasonlítanak a vágyakkal, célokkal rendelkező rendszerekhez. Mindez a tudatos világunkban tapasztalatakhoz nagyon hasonlót eredményez: elkülöníti a vágyakat, önálló entitás jelleget adva például a 'szeretetnek', az 'éhségnek' és megfogalmazható 'célokat' ad számunkra. Az elmélet jóslata szerint azonban ezek az 'érzelemtulajdonítások' és 'céltulajdonítások' nem pontosak: csak az intencionális alapállás következményei, s nem szolgálnak tökéletesen helyes előrejelzésekkel.

A nem-tudom-mit-érzek ember

Azt már kimutattuk, hogy az ember nem tudja pontosan, mit miért csinál. De ahhoz, hogy az iménti fejtegetés igaz lehessen, az is szükséges, hogy az emberek abban se legyenek biztosak, hogy miféle érzelmeket tulajdonítsanak maguknak. Ez az első hallásra képtelennek hangzó ötlet pontosan az, amire Schachter és Singer (1962) kísérlete jutott.

A kísérleti személyeknek egy izgalmi állapotot növelő gyógyszert adtak (epinephrine-t). A kísérleti személyek egyik csoportjának azt mondták, hogy a gyógyszer szapora szívverést okoz, míg egy másik csoporttal azt közölték, hogy ártalmatlan vitamininjekcióról van szó. [...] Ezután a kísérleti személyekhez csatlakozott a kísérletvezető egy betanított megbízottja, aki egyik esetben kirobbanó örömmel, euforikusan, más esetben pedig dühösen, idegesítően viselkedett. Amikor a kísérleti személyeket később megkérték, hogy számoljanak be saját érzelmeikről, a "nem informált" csoport tagjai, akiknek nem volt kéznél lévő magyarázatuk saját izgalmi szintjük megemelkedésére, az "informált" csoport tagjainál inkább hajlottak arra, hogy olyan érzelmekről számoljanak be, amelyek összhangban álltak a kísérletvezető beavatottjának érzelmeivel, vagyis haragról vagy örömről".20

Hasonló eredményekkel zárult Valins (1966; 1972) kísérlete:

Egy némileg bizarr kísérletben férfi kísérleti személyeknek néhány, a Playboy magazin középső oldaláról vett aktképet mutattak, miközben a személyek egy fülhallgatón keresztül szívdobogást hallottak, amelyről azt hitték, hogy a sajátjuk. Valójában azonban a szívdobogás sebességét előre meghatározott terv szerint manipulálták. Egyes képekhez gyorsabb, másokhoz lassabb szívdobogást társítottak. A kísérlet befejezésekor a személyek azokat a képeket tartották a legvonzóbbnak, amelyeknél "saját" szívdobogásuk gyors volt. Még akkor is, ha a kísérlet végén megmondták a személyeknek, hogy a szívdobogás visszajelzés hamis volt.21

Modell és valóság

Foglaljuk tehát össze, mire jutottunk! Az főemlősök evolúciója során a csoportban való élet olyan feltételeket teremtett, amelyek kedveztek az egyre jobb agyi reprezentációk terjedésének. Saját viselkedésünk előrejelzése ugyanúgy problémába ütközött, mint másoké: bár agyunk fel volt szerelkezve azzal a képességgel, hogy bizonyos dolgokat megtegyen, nem volt megfelelő mechanizmusa arra, hogy előrejeleze, mi lesz az, amit meg fog tenni. Mindkét problémára megoldás az intencionális alapállás: a vizsgálandó objektumot célokkal és saját tudásbázissal rendelkező racionális ágensnek kell tekinteni, így próbálva meg jóslatokat tenni viselkedésére. Az intencionális alapállás megjelenése pozitív visszacsatolást eredményezett, melynek hatásaképp egyre jobban elkülönültek érzelmeink és céljaink, viselkedésünket pedig racionális keretbe próbáltuk illeszteni. Ez magyarázattal szolgál egy sor kísérleti eredményre, melyek szerint nem tudjuk pontosan, mit miért csinálunk és érzünk, de tetteinkre igyekszünk mégis racionális magyarázatokkal szolgálni.

Az elképzelhető legegyszerűbb énreprezentáció egy egyszerű objektum, ami testünk egészét jelképezi. Az elmélet ezzel szemben egy sokkal komplikáltabb reprezentációt vetít előre: az agy önmagáról alkotott, viselkedését a lehetőségekhez képest jól előrejelző komplex modelljét. Ez a fajta énreprezentáció lehetővé teszi olyan, a viselkedés szempontjából releváns agyi folyamatok létezését, amelyeket az előrejelző modell nem vesz helyesen figyelembe. Erre lehet példa Dixon (1981) és Marcel (1983) kísérlete, mely kimutatta, hogy a tudatos észlelhetőség szintje alatti ingerek képesek befolyásolni viselkedésünket. A kísérleti alanyoknak felvillantott majd elfedett "orvos" szó, akkor is serkenti egy vele kapcsolatos másik szónak (pl. "nővér") az észlelését, ha a kísérleti személy azt se tudta megállapítani, megjelent-e egyáltalán valamilyen szó.22

Ennél érdekesebb, hogy az elmélet lehetővé teszi azt is, hogy bizonyos agyi rendellenességek hatására egyes fontosabb elemek se kerüljenek be a tudatos modellbe, de hatással legyenek a viselkedésre. Ilyen rendellenességek léteznek is.

A vaklátó páciensek vakok a látóterük bizonyos részeit tekintve, de ha arra kérik őket, hogy "találgassanak", mégis rámutatnak azokra a vak látótérrészükbe helyezett tárgyakra, amelyekről pedig azt állítják, hogy nem látják. Az agyuk még funkcióképes, de a tényleges tárgylátás tudata elveszett.23 Megfigyeltek ugyanilyen jelenségeket a tapintás terén is.24 Alan Baddeley Az emberi emlékezet című könyvében több hasonló eredményt is idéz. 25


Előző oldal Előző oldalKövetkező oldal Következő oldal
© halmaz.hu